Nina Fukuoka
Nowy utwór na skrzypce, marimbę, obiekty oraz elektronikę
W bieżącym roku Ewangelickie Stowarzyszenie Kultury realizuje zadanie >Nina Fukuoka – Nowy utwór na skrzypce, marimbę, obiekty oraz elektronikę<, które „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.
Nina Fukuoka
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Zygmunta Krauzego oraz Królewskiego Konserwatorium w Brukseli pod kierunkiem Petera Swinnena. Edukację w zakresie muzyki elektronicznej rozpoczęła w Łodzi u Krzysztofa Knitla, a następnie kontynuowała w Brukseli u Katarzyny Głowickiej. Obecnie jest doktorantką wydziału kompozycji na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku.
Aktywnie brała udział w licznych kursach muzyki współczesnej, m. in. Impuls Academy (2015) w Graz, Austrii, Synthetis (2016) w Radziejowicach, Polsce; Ferienkurse für Neue Musik (2016 i 2018) w Darmstadt, Niemczech; Young Composers Meeting (2017) w Apeldoorn, Holandii; oraz Champdaction LAbO (2018) w Antwerpii, Belgii. Uczyła się także pod kierunkiem zespołu ICTUS, we współpracy z Uniwersytetem w Gandawie oraz szkoły tańca współczesnego P.A.R.T.S w Brukseli.
Jej utwory wykonywane były między innymi przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej, Koninklijke Muziekkapel De Gidsen, Wrocław Improvising Orchestra, orkest de ereprijs, orkiestrę muzyki dawnej il fondamento, Hashtag Ensemble, Ensemble Garage, a także miały premiery w brukselskiej operze De Munt/La Monnaie oraz Muziekgebouw aan ‘t IJ w Amsterdamie. Jej twórczość była jak dotychczas prezentowana podczas wielu krajowych i międzynarodowych festiwali, między innymi: Musica Moderna, Musica Privata w Łodzi; Musica Polonica Nova we Wrocławiu; Kody w Lublinie; Norwesko-Kubańskie dni teatru w Hawanie, na Kubie; Klangwerkstatt w Berlinie; a także podczas Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt oraz rezydencji Manufactuur w De Bijloke Muziekcentrum w Gandawie, Belgii. Współpracuje z licznymi, nowo powstałymi zespołami muzyki nowej z całego świata (Europa, Japonia, Stany Zjednoczone), takimi jak Ensemble Fractales, Passepartout Duo, Ensemble Kompopolex, Down the Rabbit Hole, Nemø ensemble, The Third Guy, Erämaa Trio, oraz Pique Collective.
Jej zainteresowania oscylują pomiędzy multilingwizmem, literaturą science fiction, oraz rzeczywistością internetową, stąd też często pojawiające się w jej twórczości objets trouvés oraz elementy kultury masowej. W swoich utworach preferuje porozumiewanie się z odbiorcą nie tylko przy pomocy muzyki, ale także video oraz performatyki. Jednym z ważniejszych wątków jej twórczości są działania interdyscyplinarne, które rozwija we współpracy z artystami wizualnymi oraz choreografami.
Dr hab. Wojciech Koprowski
Skrzypek, kameralista, pedagog
Jest jednym z niewielu skrzypków wykonujących w ramach jednego recitalu wszystkie Sonaty na skrzypce solo op. 27 Eugene Ysaye’a. Jego debiutancka płyta „Ysaye Impressions” była nominowana do nagrody Fryderyk 2010 w kategoriach recital solowy roku oraz debiut roku. Jako solista występował z towarzyszeniem Orkiestr Max Bruch Philharmonie (Sonderhausen, Niemcy), Philharmonie Baden-Baden, Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Zielonogórskiej, Łódzkiej, Rzeszowskiej, Częstochowskiej, Opolskiej, Orkiestry Symfonicznej UMFC, Camerata Vistula czy Capella Gedanensis. Od 2007 roku jest skrzypkiem Meccore String Quartet, uznawanego za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Z zespołem tym występuje na całym świecie w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, jak chociażby: Concertgebouw w Amsterdamie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Elbphilharmonie w Hamburgu, Beethoven-Haus w Bonn czy Bozar w Brukseli, a także w większości polskich filharmonii.
Wojciech Koprowski kształcił się po okiem wybitnych pedagogów: Romana Lasockiego, Tomasza Bartosiaka, Mirosława Ławrynowicza i Andrzeja Gębskiego, a także Wolfganga Marschnera i Ariane Mathäus w Spohr Akademie we Freiburgu. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki. Wraz z Meccore String Quartet kształcił się także pod kierunkiem muzyków kwartetu Camerata, Artemis Quartett (w Universität der Künste w Berlinie oraz Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli), a także Güntera Pichlera z Alban Berg Quartett (w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie).
Wojciech Koprowski jest laureatem 15 nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych i kameralnych. Warto wymienić m.in. II nagrodę na Konkursie im. Louisa Spohra w Weimarze, II nagrodę na Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi, II nagrodę na Bałtyckim Konkursie w Gdańsku oraz IV nagrodę na Konkursie im. Louisa Spohra we Freiburgu, a także II nagrodę w Lublinie (im. Stanisława Serwaczyńskiego) oraz I nagrody w Poznaniu (im. J. F. Telemanna) i Gdańsku (pamięci Aleksandry Januszajtis w Gdańsku). Wraz z Meccore String Quartet zdobył szereg najwyższych nagród podczas konkursów międzynarodowych w Londynie (Wigmore Hall String Quartet Competition), Reggio Emilia („Premio Paolo Borciani”) czy Niemczech (im. Maxa Regera w Weiden i im. Maxa Regera w Sondershausen). Za liczne wyróżnienia Meccore String Quartet otrzymał również nominację do nagrody Paszport Polityki w kategorii muzyka poważna, między innymi za „śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów”.
Wojciech Koprowski dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych, między innymi dla: Filharmonii Lubelskiej („La Prelude” H. Wieniawskiego) czy (z kwartetem Meccore) dla Programu Drugiego Polskiego Radia, Bayerischer Rundfunk, BBC Radio 3, Radio Clásica RTVE, Rai3, Radio Stephansdom, Radio Merkury, NDR Kultur, ZDF, Phoenix, oraz WQXR. Realizacja Kwartetu smyczkowego F. Schuberta „Śmierć i Dziewczyna” dla TVP Kultura, została nominowana do nagrody Gwarancje Kultury 2011. W dorobku fonograficznym Artysty, oprócz wspomnianej już płyty „Ysaye Impressions” (CD Accord), znajdują się wielokrotnie nagradzane albumy Meccore String Quartet. Album „Szymanowski & Debussy” dla Warner Music: dwie nominacje do nagrody Fryderyk 2016 i nagroda Supersonic Award niemieckiego magazynu Pizzicato, „Grieg: Complete String Quartets” dla MDG Scene: nominacje do nagród Fryderyk 2018 i Preis der Deutschen Schallplattenkritik, „Tchaikovsky: Complete String Quartets vol. 1 również dla MDG Scene przy współpracy z Isabel Charisius i Valentinem Erbenem, muzykami legendarnego Alban Berg Quartett).
Oprócz bogatej działalności koncertowej, Wojciech Koprowski aktywnie zajmuje się pedagogiką. Jest adiunktem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę skrzypiec oraz kwartetu smyczkowego. Prowadził kursy mistrzowskie w Berlinie (Niemcy), Bernie (Szwajcaria), San Miguel (Meksyk), wielokrotnie w USA oraz w Krakowie, Warszawie i Łodzi. Był również zaproszony do udziału w pracach jury międzystanowego konkursu kwartetów smyczkowych w USA.
Artysta gra na instrumencie Krzysztofa Krupy z 2013 roku.
Dr Julianna Kamila Siedler-Smuga
Perkusistka, marimbafonistka, performerka, improwizatorka, producent muzyczny.
Kształciła się pod okiem wybitnych pedagogów na w kraju i zagranicą. Jest magistrem sztuki w dziedzinach: perkusja, marimba estradowa oraz teatr perkusyjny. W 2017 otrzymała tytuł doktora sztuki w specjalności perkusja. Występowała na licznych międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej i improwizowanej, m.in. Umami Berlin, Musica Privata, Agora Percussio, Poznańska Wiosna Muzyczna, Mózg Festival Bydgoszcz, Scena Robocza Łódź.
Poza działalnością wykonawczą zajmuje się również tworzeniem muzyki m.in. do spektakli/performansów teatralnych i choreograficznych (m.in. współpraca z Krakowskim Salonem Poezji w Łodzi, Connecting Arts & Theatre Dance Company, ESToK, Ars Pro Cultura).
Julianna prowadzi również działalność organizacyjną i dydaktyczną. Od 2020 jest artystką/endorserem Adams Percussion oraz Schlagkraft Mallets.
W czerwcu 2017 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych, pracując pod kierunkiem prof. Grzegorza Jurczyka nad pracą: „Najnowsze polskie utwory na marimbę w kontekście klasycznej i niekonwencjonalnej techniki gry na instrumencie na przykładzie Glass Wood Plastic Kuby Krzewińskiego, Solid Artura Zagajewskiego, Belgian rare groove & breakbeat Niny Fukuoka i Purity 2 Tomasza Golińskiego”.W sierpniu 2018 ukończyła z wyrożnieniem kierunek Percussion Theater na LUCA Lemmensintitute w Leuven (tytuł Master in de Muziek), Belgia, pracując pod kierunkiem Chin Cheng Lina.W czerwcu 2014 ukończyła również studia magisterskie (Master in de Muziek) w klasie marimby prof. Ludwiga Alberta i Chin Cheng Lin w Koninklijk Conservatorium Antwerpen (Artesis Hogeschool Antwerpen) w Belgii,a w 2012 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, zdobywając tytuł magistra sztuki, na kierunku perkusja, w klasie prof. U. Bereźnickiej – Pniak i dr P. Pniaka. W roku 2011 dostała się na stypendium programu Erasmus do Koninklijk Conservatorium Brussel, gdzie miała okazję kształcić się pod okiem profesorów: G. Franҫois, B. Quartier oraz B. Bouckaerta.
Julianna jest artystką wszechstronną, choć w głównej mierze poświęca się poszukiwaniom w zakresie muzyki współczesnej. W latach 2014 – 2017 wraz z Amber Tzu – Chun Chen tworzyła duet marimbowy Equilibri Duo. W 2016 nagrała płytę/słuchowisko autorstwa Suavasa Lewego: „Dźwiękowa historia Łodzi”, a w 2018 „Rewolucja 1905: Niech się niesie ten siostrzany śpiew”.
Była członkinią – współzałożycielką Stowarzyszenia Pedagogów Perkusistów oraz jest członkinią Międzynarodowego Stowarzyszenia Marimbowego – Marimba Festiva Association, w ramach którego jest współorganizatorem/wykładowcą „Spotkań marimbowych” (międzynarodowych warsztatów marimbowych), a także Office and Promotion Managerem International Katarzyna Myćka Marimba Academy (IKMMA).
Od 2017 roku rozpoczęła działalność w jedynym w Polsce żeńskim duecie marimbowym – Dalbergia Duo wraz z dr Anną Rutkowską. W kwietniu 2018 artystki zdobyły pierwszą nagrodę na International Master Competition for Music Teachers w Warszawie, a także rekomendację Fundacji Muzyki Polskiej, za wyróżniającą się interpretację polskiej muzyki, w grudniu 2018 otrzymały drugą nagrodę w kategorii chamber music na International North Music Competition w Sztokholmie, a w 2019 roku artystki zdobyły II nagrodę na IMKA Music Competition w Sarajewie, w kategorii muzyki kameralnej.
Julianna brała udział w ogólnopolskich i międzynarodowych solowych konkursach wykonawczych: w 2013 została półfinalistką w Międzynarodowym Konkursie Marimbowym w Opolu, jako reprezentantka łódzkiej uczelni wzięła udział w konkursie o stypendium Yamaha 2013, a w 2014 przeszła preeliminacje do Międzynarodowego Konkursu Marimbowego w Bamberg.
Jej działalność solowa uwidacznia się na koncertach niezależnych, a także podczas licznych festiwali (m.in. Percussion Friends Amsterdam, Scena Robocza w Łodzi, Kammermuziek Festival w Antwerpii, Musica Privata, Umami Live Berlin, Musica Moderna, Festiwal Muzyki Filmowej w Łodzi) oraz koncertach podczas rozmaitych festiwali i warsztatów, organizowanych w Polsce i za granicą. Na koncercie dyplomantów w 2012 roku dokonała (z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Łódzkiej) prawykonania „Koncertu na marimbę” Niny Fukuoka.
Julianna interesowała się muzyką najnowszą od początku studiów, współpracującz ówczesnymi studentami i wykładowcami wydziału kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi, dokonując wielu światowych prawykonań kompozycji. Kontynuacja tej współpracy stała się dla niej inspiracją do jej pracy doktorskiej. Trzy kompozycjez czterech zostały skomponowane specjalnie dla niej i prawykonane przy okazji realizacji doktoratu. Nieustannie współpracuje z kompozytorami muzyki współczesnej, którzy piszą kompozycje jej dedykowane.
Podczas studiów Julianna brała intensywny udział w działaniach zespołu perkusyjnego Percussion Studio, jako członek zespołu, solistka oraz w duetach, miała szansę połączyć działania kameralistki z muzyką współczesną podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej – Nove Hudby Plus, w czeskim Brnie w 2008, pracującpod kierunkiem prof. K. Knittla oraz dr hab. Artura Zagajewskiego.Artystka współpracowała również z Big Bandem uczelni pod kierownictwemprof. J. Delonga, wraz z którym miała możliwość uczestniczyć w warsztatach jazzowych, prowadzonych przez Michaela Pattersona w 2009 roku. Swoją wiedzęna temat muzyki jazzowej zdobywała na warsztatach prowadzonych przez prof. Bernarda Maselego w latach 2005, 2006 oraz 2008.
W trakcie pięciu lat studiów, aż do chwili obecnej współpracuje z profesjonalnymi orkiestrami, m.in.: Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespołem Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Kameralną Polish Camerata (jako kotlistka), Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Wrocławską Operą Barokową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, czy Filharmonii Kaliskiej, jak również orkiestrami akademickimi (Orkiestry Akademii Muzycznejw Łodzi, Orkiestra Symfoniczna Koninklijk Conservatorium Brussel). Miała szansę grać pod batutą znamienitych dyrygentów, wykonując rozbudowany repertuarod klasycznego, przez muzykę jazzową, filmową, sonorystyczną, aż do muzyki najnowszej.
Artystka aranżuje muzykę dla własnych potrzeb. Nieustannie doskonali swoje umiejętności na wielu mistrzowskich kursach w Polsce i zagranicą, pracując pod okiem wybitnych profesorów (m.in. Keiko Abe, Jean Geoffroy, Nebojsa J. Živkovič, Katarzyna Myćka, Marta Klimasara, Emmanuel Sejourne, Tchiki Duo, Shoko Sakai, Antonio Caggiano, Nanae Mimura, Seung Myeong Oh, Kuniko Kato).
Od roku akademickiego 2014/2015 do chwili obecnej ma szansę spełniać się również jako pedagog. Już w ciągu debiutanckiego roku, zdążyła zdobyć serca wielu swoich wychowanków, zarażając pasją do instrumentów perkusyjnych, czego wyrazem są zdobywane przez jej uczniów wyróżnienia na konkursach regionalnychi ogólnopolskich.
Utwór Niny Fukuoka – Nowy utwór na skrzypce, marimbę, obiekty oraz elektronikę powstaje w 2022 roku. Prawykonania dokonali Wojciech Koprowski (skrzypce) i Julianna Siedler-Smuga (marimba) podczas koncertu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w ramach festiwalu „Festiwal Audio Art” w Krakowie w dniu 20.11.2022. roku.
Dźwięki otaczającego świata kształtują nasz sposób postrzegania rzeczywistości od najmłodszych lat. Osoba wychowana w górach zatęskni za śpiewem ptaków ze stron rodzinnych będąc w wielkim mieście; ktoś, kto zna srogie zimy doceni szum morza i dźwięk wiatru w tropikalnym klimacie. Dźwięki przyrody mają znaczenie emocjonalne, bo są związane z naszym codziennym życiem, przypominają nam o zdarzeniach z życia, które chcemy, lub nie, zapomnieć. Niosą także ze sobą informacje, bezpośrednie lub pośrednie, które mogą stanowić źródło materiału do powstania utworu.
Kompozytorkę od dłuższego czasu fascynuje sposób, w jaki otoczenie obiektów martwych, zwierząt i przyrody wpływa na nasz stan emocjonalny. Po napisaniu utworu oraz dwóch instalacjach inspirowanych dźwiękami ogrodów japońskich, chciałaby kontynuować ten wątek. Praca nad nowym utworem polega na odtwarzaniu wspomnień, szukaniu dotychczas spotkanych, ale także zupełnie nowych, nieistniejących obiektów dźwiękowych (tzw. object sonore), analizowaniu danych, które ze sobą niosą oraz rozpoznaniu ich ładunku emocjonalnego. Forma utworu jest płynnym przebiegiem zdarzeń, połączonych ze sobą poprzez wykorzystanie „map myśli” (tzw. „mind maps”), które powstają w ścisłej współpracy z wykonawcami. Pojawiające się nowe lub powracające komunikaty dźwiękowe prowadzą formę w otwarty sposób, choć momentami pełną napięć, bez określonej konkluzji. Elektronika (w programie Ableton Live 10) opiera się na playbacku kwadrofonicznym, gdzie poszczególne ścieżki podlegają specjalizacji. Instrumenty są także nagłośnione, a ich dźwięk przetworzony elektronicznie. Utwór jest immersyjnym doświadczeniem dźwiękowym, a także wizualnym ze względu na obiekty wykorzystane do produkcji określonych dźwięków. Kompozytorka dotychczas wielokrotnie współpracowała z Julianną Siedler-Smugą, dla której napisała „Koncert na marimbę i orkiestrę” (2011) oraz solowy utwór na marimbę z elektroniką „Belgian rare groove and breakbeat” (2015). Natomiast skrzypce to główny instrument kompozytorki ze szkoły muzycznej I i II stopnia, który pojawia się w większości jej wcześniejszych oraz obecnych utworów.